torsdag 30 oktober 2008

Bus eller godis...

...både och tack!



Länge sedan sist. Allt bara väl och vardagen rullar på med mixat höstväder, bus och kul, barnmatsprureer, pyssel och knåp, yoga, bibbliotekstur, höstmarknad med kokosbollar, vin på tu man hand med hemvändande kompis, renoveringsplaner, vintersemesterbokning, jakten på varma barnstövlar, förmiddagskaffe (det bästa!) och i eftermiddag...egen lyxtid hos firsören!



Idag ett erkännande - jag är fast i listträsket! Ålder, lägging... eller både och, men ibland känns det som om listor är min enda chans att komma ihåg...i alla fall sånt som kanske inte är roligast att göra! Men även det där andar hamna på listor... Och på ett sätt gillar jag det. Men ibland kanske inte.

Här kommer så LISTORNAS lista:

- matlista
- att göra lista
- önskelista
- drömlista
- att handla lista
- kläder-barnen-behöver-lista
- kläder-som-jag-vill-ha-lista
- idélista
- saker-jag-blir-glad-av-lista
- shitlist
- hitlist
- ...

Well, listan (!) kan göras hur långs om helst. Vad skulle hända om man bara slutade göra alla listor? Skulle inget bli gjort då? Jo, förmodligen. Men mer än hälften skulle bli glömt. Skulle det göra någonting? Kanske inte. Mer än mindre "list-stress"...Tja, lite vardagsfilosofi. Det blir endel sånt när man går hemma med barnen. Skönt att få filosofera lite för sig själv. Tankar väcks, idéer kommer flygandes, och ibland trillar tom poletter ner! Kanske kan återkomma till det där med poletterna någon gång. Intressant. Eller åldersnoja. Vet inte.

Tvära kast...

Om du som läser nu tillhör en av dem som var med vid "avslöjandet" förra torsdagen, här kommer receptet på Choklad- & nötbrownie:
(Bör tillagas dagen före servering så att den hinner stå till sig. Förvara i kylen och ta fram strax före servering).

Choklad- & nötbrownie
(10 pers)

200 g smör
100 g mörk choklad ( 70 %)
2 1/4 dl socker
1 dl vetemjöl
3/4 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
100 g grovhackad mörk choklad
50 g grovhackade valnötter
50 g pinjenötter
50 g mandelspån

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör och choklad på svag värme i en kastrull. Låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver.
2. Rör ner mjölblandningen i den ljumma chokladsmeten. Vänd ner äggvispet.
3. Lägg ett bakplåtspapper i en ungsäker form ca 20x 25 cm. Häll i chokladsmeten och strö choklad, nötter och mandel över. Grädda i mitten av ugnen ca 25 minuter. Kakan skall vara lös inuti. Låt kallna i formen.
4. Skär upp brownien i bitar. Servera, med eller utan grädde. Eller kanske med lite punch?
Något för helgen? Mys i alla helgona.
Kram

Johanna



4 kommentarer:

Lina sa...

Hej!
Oh, va glad jag blev när de fanns ett nytt inlägg hos dig!!! Du är inte ensam om att ha fullt upp...De är de här också!

Har prioriterat bort allt tv-tittande nu i stort sätt. Bloggar lite, pysslat lite och läser. Sen är de tidig sänggång. 21.30 senast för min del. 05.25 ringer klockan. sen är de fullt pådrag och promenad först till dagis och sen till bussen...De rullar på!

Listor är jätte bra! Både jag och maken gör listor, de är ett måste, för oss alla fall! De är mycket att hålla koll på!

Ditt recept låter mumsigt! Mmmm...

Trevlig helg!
Kram, Lina

Anonym sa...

Hej vännen!
Tack för en underbart mysig torsdagskväll med dig resten av tjejgänget!!
Eftersom det var jag som knuffade ut dig ur "blogg-garderoben" :) gör jag det jag borde gjort för länge sedan: visar min uppskattning - inte bara muntligt - utan även svart på vitt. Din blogg gör mig alltid så lugn och glad och ger mig nyttiga tankeställare om vad som faktiskt är viktigt här i livet vi lever.
Tack för att du finns och för att jag får vara en av dina vänner! Du är betydelsefull!
Kramar H

Solsjö - Under en vind sa...

Vackra höstbilder!!

Jag har också haft dille på listor mend et har faktiskt minskat sista åren...nu har man väl allt i huvudet istället...

Mumsigt recept!

Kramar!

Karin i Villa Grå sa...

Hej!

Här har du ett till listfreak! Jag gör listor för allt, allt, allt! Ibland tror jag att jag lever för planerande; själva genomförandet är liksom mindre viktigt :-)

Tror att vi är oändligt många kvinnor som lever med våra listor, det är rätt charmigt *ler*

Så himla vacker bild överst!

Kram på dig!

Karin