torsdag 29 maj 2008

"Think outside the box"...



... och få lite roligare!


Mitt i morgonbestyren och den inte alltid så populära hårborstningen sa min kära 5-åring L :
-"Jag vill inte har två tofsar idag, jag vill ha sex stycken tofsar". Nej men det går inte...var jag på vippen att säga, tills jag bet mig själv i tungan. Varför inte? Så klart att man kan ha sex tofsar till dagis. Så klart att man kan har rosa till rött eller prickigt och randigt samtidigt. Det är ju bara jag som gärna vill vara där och i smyg färgmatcha när dottern skall välja kläder. Enligt mina normer. Så tokigt. Egentligen.
Kanske kan vi istället uppmuntra våra kära smås idéer och infall (tja, inte alla kanske, men många som vi så lätt säger NEJ till av gammal vana...) Vi vill ju gärna att de skall vara kreativa, aktiva och skaffa sig en god självkänsla. Ta en dag och bestäm dig för att tänka efter FÖRE varje gång du skall säga NEJ. Säkert får både våra barn och vi roligare.
..och för hela dagis verkade uppskatta en tjej med sex tofsar i håret!
kram Johanna

5 kommentarer:

My Lovely Things sa...

Ja du har alldeles rätt..Vi är så fyrkantiga..man ska se ut och vara på ett sett..avviker vi från det så är nått fel ..typ!!..
Men det är en stor lögn....Vi är alla unika och ska få vara som vi vill..men det är inte lätti dagenssamhälle..
Jag har en 8 åring med adhd..supergo och charmig..vi har alltid fått känna på att han är lite annorlunda..lite distanslös..har hållt honom hårt och lärt honom socialaregler..
På hans skola jobbar de stenhårt med..Att alla är lika bra..en del har glasögon..en del tål inte mjöl..en del sitter i rullstol och en del kan inte sitta still..Sonen hör till dem som inte kan sitta still för länge..Han är faktist accepterad för den han är..Hoppas att det ska få vara så för alltid..
Vi är alla unika och har rätt att få vara dem vi är...
Ha det så bra i dag..
Dotterns hår är så gulligt..
Kram anna

me and alice sa...

Så söt hon blev. En toppenide av henne tycker jag. Det är verkligen en kreativ dotter du har!!! Helt rätt att låta henne få bestämma inom rimliga gränser. I bland önskar jag att vi vuxna kunde få vara lite så också utan att andra tycker man är underlig.*fniss*
kram från en som också vill ha sex tofsar i håret!!,hi,hi.../susanne

Marie sa...

Hihi, min 4-åring brukar också vilja ha många tofsar i håret! Och varför inte egentligen, vem har "bestämt" att det bara får vara två?
Tycker också att barnen ska få vara med och bestämma till viss del, det är som du säger så lätt att säga nej av gammal vana.

Oops, nu måste jag sluta! Vera är i fönstret och klättrar!!

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

Anonym sa...

Hello!

Vad kul att hitta din sida :)

Jag har oxå tre sessor som alla är olika o med olika bestämda åsikter om olika saker.....
Ibland är det en utmaning verkligen (spec när de blir tonåringar) men detta med tofsarna är såå charmigt.

Min äldsta dotter vägrade ha byxor på sig tills hon var fem o började på Mulle. Det skulle vara kjol el klänning så på hösten var hon kläd som Madicken med strumpbyxor o mamelucker i lager på lager för att inte frysa, men jag tänkte gick det förr i tiden så överlever hon väl nu hon me....

Hälsa dottern att hon var jättePÖT!!

Kram Lena

Anonym sa...

Tack för din hälsning i min blogg ! Roligt med nya besökare och du är så välkommen tillbaka.

Du har så rätt så rätt... det är nog alldeles för ofta vi säger nej till så mycket, fast vi kanske inte hade behövt göra det... och situationen hade säkert blivit mycket roligare om man själv hade sagt ja istället.

Såååå söt hon blev din dotter med alla små tofsarna ! Visst kan man man ha flera tofsar istället för bara en eller två, och man blir minst lika fin för det... hi hi !

Ha en underbar dag !

Kram Kram