tisdag 10 juni 2008

Ditt namn skall vara...


...Lilla V (era) !








Så är vår tredje prinsessa döpt. Vi hade en underbar söndag med egen liten dopgudstjänst och därefter trädgårdkalas hemma vid Villa Bellis! Lilla V bar dopklänningen ovan som även hennes systrar är döpt i, liksom jag själv och mina tre syskon. Alla namn är inbroderade tillsammans med dopdatum...så nu börjar det bli trångt på raderna!






Väl i trädgården serverade vi cider till väkomstdrink och till det jordgubbar doppade i vit choklad och kokos...en succé! Därefter en buffé - så härlig sommarmat tycker jag! Här är innehållet - kanske kan det hjälpa dig vid någon framtida festplanering:


- 3 olika sorters kallskuret
- pastasallad (pesto, gräddfil, crem fraiche, bacon, röd paprika, cocktailtomater, fetaost)
- potatissallad ( verkade mycket omtyckt så jag lämnar receptet nedan!)
- krämig potatissallad (med äpple, purjolök och gurka)
- tomat & mozzarellasallad
- minipajer
- köttbullespett till barnen
- stort fruktfat
- hjärtanbröd
- ost & kex




Potatissallad med senap och dill (hämtat ur boken "Sommarmat")

4 portioner (jag tog x 3 för att få ca 25 bufféportioner)

6-10 potatisar (gärna färskpotatis)
1 rödlök, finhackad
2 msk finhackad persilja
2 msk finhackad dill
50 g fetaost
10-12 urkärnade svarta oliver
1/2 dl olivolja
2 msk senap
salt och peppar

Koka potatisarna tills de är mjuka. Häll av vattnet och tärna dem. Lägg potatis, lök, persilja, dill, fetaost och oliver i en skål. Rör samman olivolja och senap i en skål (vispa väl) och smaka av med salt och peppar. Häll dressingen över salladen och rör om väl. Serveras kall.




Efter maten serverade vi prinsesstårtor samt denna ljuvliga kransekaage enligt norsk tradition som min fantastiska mamma hade gjort! Tack!






Så söt liten bukett var en av alla fina gåvor lilla V fick! Vist är den ljuvlig! Så läggs denna dag asken av härliga minnen att njuta av i framtiden, både på kort, på film och i minnet!

Önskar Dig en underbar vecka!

kram Johanna

12 kommentarer:

Emm´s design sa...

Åh vad fint, gott och trevligt det ser ut!

Så att jag önskar att man hade fått smaka på alla godsaker :-)

Dopklänningen är bedårande!

timelesshome annika sa...

vad trevligt ni gjort på dopet det är kul när någon anstänger sig och gör så fint. Det är rar som gäst att känna sig väntad.
Ha det gott Annika

Lina sa...

Hej!
Vilka härliga bilder du tagit från dopkalaset! Min ”Lilla E” döptes i den klänning som jag döptes i + en massa av mina kusiner och kusinbarn. De börjar bli trångt på vår klänning också! Jag är verkligen ingen fena på att brodera, de ska gudarna veta, men jag fick ditt alla 3 namnen + efternamn och datum. Puh, de var en riktig pärs! :- )

Mmmm…maten ser jätte smarrig ut! Kul att du la ut recept så man kan få lite ny inspiration. Jag brukar göra en färskpotatis sallad med bla. valnötter, den är också god, men kul att prova nåt nytt! Sambon fyller om några veckor, kanske kan vi testa din sallad då!

Jordgubbarna såg VERKLIGEN jätte goda ut. Mums, nu kurrar de i magen här framför datorn! ;- ))

Kika in hos mig när du har tid, jag har en liten utmaning till dig, om du har tid & lust…

Må så gott!

My Lovely Things sa...

åh så trevligt med dop..
men vilken fantastisk mat..verkligen sån mat som jag älskar..mums med jordgubbarna..
krma anna

Anonym sa...

Åh!
Jag blir nästan lite tårögd när jag läser (har lätt för sånt)

Det är så roligt med dessa minnen av fina speciella dagar och barnen tröttnar ju aldrig på att höra när man berättar omdet.

Allt såg såå trevligt och fint ut.

Tack för receptet på potatis salladen det ska jag prova till midsommarbuffén

Kram Lena

Glitter och Marsipan sa...

Det var kalas vill jag lova.Oj,vilket festbord.
Bra tips var ddt också.
Hur äter man tårtan som din mamma gjort?Tar man en ring eller?
kram Anette

Glitter och Marsipan sa...

Jag glömde ju,vilken underbar
dopklänning.
kram Anette

Jes/Vita villa vila sa...

WOW vilket ljuvligt inlägg!!! Vilka härliga bilder. Superfint namn. Sagolik miljö & härlig buffé!

Kram Jes ♥

Mjuka sa...

Allt ser jättegott ut!! Vilken underbar dag ni haft
kramar Malin

Kristin sa...

Vilket härligt dop det verkar ha varit. Vi hade dop för lilla M tidigare i maj, och också en kall buffé. Smidigt och gott!!!

Läste i din presentation att du också var civilekonom, tänk, det är jag med... fast nu är jag ju mammaledig så klart. Jobbar annars som controller/redovisningsansvarig.

Ha en skön helg!
/Kristin

PS: titta gärna in hos mig igen, jag har en tävling igång nu...

Solsjö - Under en vind sa...

Mums..slurp...så gott det ser ut!!! Skulle gärna ta del av ett sånt buffébord!

Önskar dig en riktigt skön helg! Själv ska jag nu iväg på årets skolavslutning....Mysigt!

Kramar!

Marie sa...

Vad mysigt med dop och vilket fint namn, hihi. Härliga bilder, så mycket god mat och så fint uppdukat, ser jättegott ut!
Vi har också en dopklänning som gått i arv, min mamma var den första som bar den och Vera var den senaste.

Ha en riktigt härlig helg!
Kram Marie