fredag 13 juni 2008

Nu vill jag...

...anta en utmaning!




Jag har blivit utmanad av Lina med bloggen Lilla Huset på Berget. Utmaningen ser ut så här:

Ta den bok du har närmast dig, öppna den på sidan 123. Hitta den femte meningen. Skriv ner de tre efterföljande meningarna. Skicka vidare till fem bloggare!

Jag läser just nu "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. Om jag följer instruktionen ovan ger det mig följande meningar:


" En korg med vita hyasinter och vitmossa stod bredvid adventsstaken där alla fyra ljusen var tända. I kakelugnen i hörnet brann en brasa. Det värkte i halsen när jag barfota tassade omkring i rummet och långsamt blev varm om fötterna."


Japp...inget omedelbar koppling dyker upp, men vem vet...Det jag vet är att utmaningen cirkulerat ett tag - jag lämnar utmaningen fri att antas av de som känner sig manade!

Boken kan jag varmt rekommendera. Det är något speciellt med den. Som poesi. Otroligt vacker. Helt enkelt skön att läsa. Så plocka med den i hängmattan i sommar om du inte redan fått med dig den i ditt eget livs bibliotek.

När jag ändå är i farten kommer när några fler bokfavoriter:

- Fjärilen i glaskupan av Jean-Dominique Bauby
- Måsen av Richard Bach
- Hångla Mer av Klas Hallberg
- Tre dagböcker av Maria von Rosen & Ingemar Bergman


...för att inte tala om alla härliga barnböcker!



Trevlig helg - igen...vad fort det går va? Njut en smula...

kram Johanna

2 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Kul att få ta del av din utmaning!

Igår började jag läsa Camilla Läckbergs senaste bok "sjöjungfrun", slukade de andra fem så nu var det tvunget med en fortsättning.....

Lördags morgon och dottern vaknade halv sju....hon väntar på morfar som är på väg hit från Stockholm för att gratulera på 6-årsdagen i förskott...på önskelistan står en ny cykel så nu väntar hon med iver!

Ha en mysig dag! Kramar!

Glitter och Marsipan sa...

Boktips kan man inte få för mycket av.
Har alla möjliga projekt på gång så jag hinner inte läsa för tillfället.
Känner att jag måste få undan lite först,innan jag börjar på en bok.
Ha det gott
kram Anette